Snobbar

Var på date igår med två härliga killar.
Texas Long Horn. Fan vad det är bra. När jag träffade Niklas för 13 (!!!!!!!!!!!) år sen så gick vi dit ofta ofta ofta. Kanske ibland 3-4 ggr i veckan. Lika gott nu. Konstigt. Ändå har dom förökat sig och finns lite varstans i stan, men det är lika bra ändå.
I vilket fall, när vi stod o vänta på bord, och det får man ju göra där en fredag... och alla andra dagar. Så kommer det en kille och vill beställa öl.
" Du har ingen bitter Gueuze?"
Tjejen i baren ser lite irreterad ut och säger att nej det har vi inte.

Jag roar av snobbar. Speciellt ölsnobbkillar. Dom har i alla tider legat i underläge för vinsnobbskillarna som flashar för brudarna med sina kunskaper om mustig chablis, smak av tranbär och karaktär av ek, sydöstra sluttningar osv.
Nu äntligen kan öl killarna flasha. Nu kan dom köra samma, fast med öl.
Pils, Lager,Munchner Stout överjäst underjäst spontanjäst Belgien tyskland england med sitt ale... yada yada yada.
Det har äntligen blivit mer erkänt att vara ölsnobb, nästan lika som vin. Långt kvar förståss med det är en OK form av snobb nu.
Det som roas mig med snobbar är att de har inte känslan av när det passar sig. Är man snobb av något slag så måste man alltid gå ut det budskapet.
Om jag glider ner på den lokala pizzan en fredag och känner för ett glas rött, så är chanserna ganska minimala för ett glas Chateau Lafite Rotschild från 1811, men som snobb måste jag ändå läxa upp servitrisen lite med att åtminstånde fråga. Och sen se förfärad/förvånad ut när de faktiskt inte finns ett av världens dyraste viner till min pizza. Det roar mig. Att man inte fattar att ALLA ser igenom sånt.

Ordet snobb är igentligen samma som tönt/nörd.

Varför heter det vinsnobb när man sägar datanörd?
Varför heter det ölsnob när man säger biltönt?

Jag fick mig en känga av en jobbarkompis igår. Att jag e kaffesnobb.
Njae... alltså jag föredarar ett schysst kaffe så klart. Men snobb vet jag inte om jag är.
Just nu har jag arvid nordkvist mellanbrygg i koppen. Det kan ju knappas räknas som snobberi, mer sosse-kaffe än så kan man knappast hitta.
Men så klart så färskbryggda schyssta bönor/alternativt nepresseo (som är favorit just nu) är ju att föredra.
Men jag diggar dyra viner med. Så klart. Jag kan dricka skitviner med, men om jag får välja köper jag ett schysst.

Öl? nepp skulle inte för mitt liv lägga ner stora summor på bira. STÖL duger fint för mig. Dricker väl sammataget på ett år kanske 5 stycken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0